Zacznijmy od tego co to jest DRESS CODE, po co się go stosuje, jakie są jego rodzaje i jak dopasować go do siebie.
Rozróżnia się:
- ograniczenia w dowolnym doborze garderoby wynikające z poszanowania religii i odmiennych tradycji;
- sugerowane zasady doboru stroju obowiązujące w określonych miejscach i czasie wynikające ze zwyczajów i obyczajów w danym kręgu kulturowym;
- szczegółowe normy sformułowane na potrzeby konkretnego miejsca czy grupy społecznej lub zawodowej.
Rodzaje Dress Code'u:
- Casual
- Smart Casual
- Coctail/Informal
- Business Casual
- Business Classic
- Semi-Formal
- Formal
Pamiętajmy jednak o: czystości, schludności i o tym, że większość ludzi ocenia nas po wyglądzie.
CASUAL - SWOBODNY CODZIENNY - tym ubiorem całkowicie wyrażamy siebie. Nie ma tu zastrzeżeń co do tkanin, kroju i stylu. Tu najczęściej wpadają wszelkie sezonowe udziwnienia w modzie, jak również wszelkie rzeczy zabronione w „wyższych” szczeblach dress code’u. Casual można podzielić na kilka podgrup jak:
- vintage (łączenie elementów nowoczesnych z tymi znalezionymi w szafie babci);
- boho (romantyczno-artystyczna mieszanka kilku stylów);
- etno (motywy i elementy strojów tradycyjnych i ludowych);
- glamour (vintage na bogato), ważną rolę w tych podziałach odgrywają subkultury.
SMART CASUAL - SWOBODNY STARANNY - to sposób na elegancki ubiór w swobodnym, indywidualnym stylu. Podstawą są dobre materiały, dobrze uszyte modne i dopasowane ubrania, a przede wszystkim dobra kompozycja ubioru. To strój dla ludzi mających wyczucie stylu. To stroje do pracy w niektórych firmach, stroje na randki i inne uroczyste choć nieoficjalne okazje. Bardzo często w smart casual ważne jest wyczucie konkretnej sytuacji.
COCTAIL/INFORMAL - KOKTAJLOWY - tu obowiązują garnitury i suknie koktailowe. Strój koktailowy obowiązuje dziś na przyjęciach typu wesela, chrzciny, bankiety itp. Wbrew angielskiej nazwie (informal), strój koktajlowy to najbardziej oficjalny z powszechnie używanych strojów we współczesnym dress cod’e.
BUSINESS CASUAL - BIZNESOWY SWOBODNY - lżejsza wersja stroju biznesowego, jednak wciąż bardzo elegancka. Daje więcej komfortu przy zachowaniu profesjonalnego wyglądu.
BUSINESS CLASSIC - BIZNESOWY KLASYCZNY - to rodzaj biurowego uniformu. Najbezpieczniejsze kolory to: biały,czarny, szary, granatowy, brązowy. Latem dopuszczalna jest większa gama jasnych kolorów. Bardzo ważne jest dobre dopasowanie i odpowiedni jakościowo materiał.
Strój biznesowy możemy podzielić jeszcze na trzy rodzaje:
- FRONT OFFICE - bardziej restrykcyjne, a często także ujednolicone stroje służbowe dla pracowników biur obsługi klienta;
- BACK OFFICE - ogólne zasady doboru garderoby służbowej zgodne z obowiązującym w danej firmie standardem wizerunku pracownika dla pracowników;
- CASUAL FRIDAY - w piątki w korporacjach coraz powszechniej stosuje się zasady ubioru zbliżone w charakterze do stroju weekendowego. Oznacza to przyzwolenie na brak krawatów w przypadku Panów i obuwie sportowe, czasem dżinsy. W przypadku Pań oznacza żakiety i spódnice np. z tkanin typu sztruks albo dżins, płaskie buty, sportowe w kroju koszule, czy możliwość założenia dzianiny.
FORMAL - OFICJALNY - coraz rzadszy w dzisiejszych czasach i najbardziej restrykcyjny. Ma zastosowanie tylko przy tych najbardziej oficjalnych okazjach jak bankiety z okazji świąt państwowych, czy innych uroczystości na najwyższym szczeblu. Jest to strój wieczorowy, więc nosi się go po godzinie 18.00.
Starałam się znaleźć najklarowniejsze informacje, tak aby w skrócie przybliżyć znaczenie Dress Code'u. A teraz to na co zapewne większość z was czeka i co najpewniej kiedyś wam się przyda.
DRESS CODE NA ZAPROSZENIU - Dobór odpowiedniego stroju na daną okazję często przysparza wielu problemów. Jeżeli organizatorzy określają na zaproszeniu dress code, należy podporządkować się ich życzeniu.
- White tie/ cravate blanche – uroczysty strój wieczorowy – FORMAL - pojawia się w zaproszeniach na imprezy o najbardziej formalnym charakterze. Taki strój najczęściej obowiązuje na balach, bankietach charytatywnych, uroczystych premierach czy oficjalnych spotkaniach dyplomatycznych.
Uwaga – frak nosi się zawsze odpięty.
- Black tie/cravate noire – oficjalny strój wieczorowy – SEMI-FORMAL - ubiór, który zobowiązuje mężczyzn do założenia czarnego smokingu i czarnej muszki. Kobiety zakładają suknię koktajlową lub wieczorową. Damski strój nie podlega tak precyzyjnym rygorom.
Uwaga – smokingu nie powinno zakładać się przed godziną 19:00. - Creative Black tie – SMART CASUAL - oznacza, że panowie mogą białą koszulę zamienić na inny kolor, a panie założyć krótszą sukienkę – jednak minimum do kolan.
- Informal – COCTAIL/INFORMAL - strój wizytowy, zarówno dzienny jak i wieczorowy. Panowie zakładają czarny lub ciemnogranatowy garnitur i krawat, panie występują w kostiumie, garsonce lub sukience koktajlowej.
- Business smart – BUSINESS CLASSIC - strój nieformalny, ale też nie do końca swobodny. Mężczyźni najchętniej widziani w garniturze, jednakże występuje większa swoboda w wyborze koszul i dodatków. W przypadku pań świetnie sprawdzi się „mała czarna”.
- Business casual – BUSINESS CASUAL - oznacza strój mniej formalny. Łączy wygodę i swobodę. Dopuszcza u panów marynarki sportowe, sztruksowe, koszule bez krawatów, a nawet jeansy noszone z obuwiem sportowym. Panie mogą sobie pozwolić także na więcej luzu i koloru, jeansy noszone z koszulą i buty na płaskim obcasie.
Komentarze
Prześlij komentarz
/ Czekam na każdą opinię, nawet na najgorszą :) / I look forward to every opinion, even in the worst :) /