Sto lat temu w Krakowie otwarto I Wystawę Ekspresjonistów Polskich, która stała się manifestacja polskiej awangardy. Tam zaistnieli między innymi : Leon Chwistek, Tytus Czyżewski, Zbigniew Pronaszko i Henryk Gotlib. Później do grona najważniejszych propagatorów idei nowej sztuki dołączyli Stanisław Ignacy Witkiewicz, Władysław Strzemiński, Katarzyna Kobro, Henryk Stażewsk, Tadeusz Peiper...
Leon Chwistek, Szermierka 1925 |
Trzy muzea, które posiadają najbogatsze zbiory sztuki awangardowej – Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Krakowie i Muzeum Sztuki w Łodzi – wyszły z inicjatywą obchodów stulecia awangardy.
A w a n g a r d a - (franc. avant garde – "straż przednia") – zespół tendencji i trendów w sztuce XX wieku odrzucający dotychczasowe style, kreujący własny świat, nienaśladujący rzeczywistości, szukający odrębnego języka wyrazu. Po I wojnie światowej rozwijała się ona bujnie w krajach europejskich, choć w III Rzeszy sztuka abstrakcyjna została potępiona i zakazana jako objaw "zwyrodnienia".
A w a n g a r d a - (franc. avant garde – "straż przednia") – zespół tendencji i trendów w sztuce XX wieku odrzucający dotychczasowe style, kreujący własny świat, nienaśladujący rzeczywistości, szukający odrębnego języka wyrazu. Po I wojnie światowej rozwijała się ona bujnie w krajach europejskich, choć w III Rzeszy sztuka abstrakcyjna została potępiona i zakazana jako objaw "zwyrodnienia".
A w a n g a r d a Krakowska – grupa literacka działająca w latach 1922−1927 przy krakowskim czasopiśmie „Zwrotnica”. W grupie przewodził Tadeusz Peiper, główny teoretyk i twórca programu. O założeniach nowej poezji mówił ogłoszony w 1922 r. przez Peipera manifest „Miasto. Masa. Maszyna”. Awangarda Krakowska była jedynym nowatorskim polskim ruchem artystycznym, który opracował swój program poetycki w szczegółach. Hasło Awangardzistów Krakowskich brzmiało: „Minimum słów, maksimum treści”.
PAPIEŻ AWANGARDY. Tadeusz Peiper w Hiszpanii, Polsce, Europie / spot promocyjny |
Tadeusz Peiper - Muzeum Narodowe |
Wystawa "Papież awangardy. Tadeusz Peiper" |
Enrico Prampolini, Tarantela, 1920 (fot. archiwum Muzeum Sztuki w Łodzi) |
Marek Włodarski,(Henryk Streng) „Pan z fajką”, 1926 r. |
Katarzyna Kobro - Projekt przedszkola funkcjonalnego |
Komentarze
Prześlij komentarz
/ Czekam na każdą opinię, nawet na najgorszą :) / I look forward to every opinion, even in the worst :) /